perjantai 31. tammikuuta 2020

Bali 12.1-26.1

Moikka!

Lähdettiin Balille mun host-perheen ja meidän yhden perhetutun (Stacien) kanssa 12.1 kolmelta aamulla. Ajettiin Brisbanen lentokentälle ja lennettiin sieltä Balille. Lento kesti kuusi tuntia, joka kului jutelessa, nukkuessa ja elokuvan katsomisessa. Perillä ajettiin suoraan meidän asunnolle ja se oli tosi hieno! Ekana huomasin kuinka erilainen liikenne oli. Kaikki ajoi skoottereilla päättömästi ja suojateitä ei hirveästi näkynyt. Illalla mentiin rannalle istumaan ja katsomaan auringonlaskua ja sen jälkeen syömään.

Mä ja Lilly
13. tammikuuta oli mun vaihtarisiskon, Benten 18-vuotias synttärit ja mentiin snorklaamaan. Oli tosi kivaa, mutta mun mielestä Suurella valliriutalla oli vielä hienompaa. Tehtiin myös kaikenlaisia muita aktiviteetteja kahden viikon aikana. Tehtiin vesiurheilupaketti, käytiin kiipeilypuistossa, mentiin mönkijä-retkelle ja käytiin koskenlasku-retkellä. Osa näistä aktiviteeteista tehtiin koko porukalla ja osa pienimmissä ryhmissä. Kaikki oli mukavia ja vähän erilaisia.

Riisiviljelmä

Me ja meidän kuski
Käytiin myös upeissa paikoissa. Käytiin apina temppelissä, jossa kulki vapaita apinoita ympäriinsä. Käytiin myös muutamassa muussa hienossa temppelissä. Yhdessä paikassa nähtiin perinteinen balilainen tanssi/näytelmä, joka oli tosi mielenkiintoinen. Käytiin myös maailman toiseksi suurimmalla patsaalla, mutta ei käyty ihan patsaan juurella ajanpuutteen vuoksi. Tehtiin myös päiväretki ja mentiin katsomaan erilaisa vesiputouksia ja riisiviljelyksiä.

Temppeleissä piti käyttää tämmöstä huivia hameena

Kaikkien näiden aktiviteettien välissä käytiin upeissa paikoissa syömässä tosi hyvää ruokaa. Iltaisin löydettin muutama tosi hieno ja erikoinen paikka. Balilla voi löytää tosi hienoja ravintoloita halvoilla hinnoilla. Ruoka oli pääsaantoisesti tosi hyvää, mutta piti olla tarkkana sen kanssa mitä syö, ettei tule kipeäksi. Vaikka yritinkin pestä käsiä ja katsoa, mitä syön tulin kipeäksi Benten kanssa samaan aikaan. Meillä molemmilla oli kuuluisa Bali-belly, eli oksennus/vatsatauti. En ole varmaan ikinä ollut niin kipeä. Koko kroppaa särki ja vessassa piti juosta tauvotta oksentamassa. Yksi päivä käytettiin kokonaan nukkuen, mutta onneksi tauti lähti paranemaan melko nopeasti, eikä vaivannut enään niin paljon.

Reissu oli tosi hieno ja erilainen. Bali oli mun ensimmäinen Aasian maa, jossa kävin ja sen huomasi sen erilaisuudesta verrattuna muihin maihin, jossa olen käynyt. Kaksi viikkoa meni kuin siivillä. Menisin ehdottomasti uudestaan, jos siihen joskus saan mahdollisuuden. Tässä posauksessa on nyt aika paljon kuvia, kosa en osannut päättää, mitä haluan laittaa :)